پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

مقالات آمــــوزشی سیستمهای انــدازه گیری و کنتـــرل ابــزاردقیقی
پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

مقالات آمــــوزشی سیستمهای انــدازه گیری و کنتـــرل ابــزاردقیقی

دستورالعمل تست عایقی کابل ( میگر تست کابل )

دستورالعمل تست عایق کابل 

    

دستورالعمل تست عایقی کابل ( I.R.T ) 


هدف از تست عایقی کابل ارزیابی توان عایق آن است . خطرات ناشی از عدم کیفیت مناسب پوشش عایقی کابل همواره سبب شده تا مقوله حصول اطمینان از این فاکتور مورد توجه مهندسی ایمنی کار قرار گیرد . جدائی از آن ، جلو گیری از اتلاف انرژی نیز از جمله عوامل قابل توجه در ضرورت این تست میباشد. برای کابلهائی با سطح ولتاژ متفاوت از تجهیزات خاصی استفاده میشود که در این دستورالعمل به این تجهیزات و نحوه عملکرد آنان خواهیم پرداخت . 

تست عایق کابل از طریق تزریق ولتاژی بالاتر از ولتاژ نامی کابل و اندازه گیری مقاومت آن صورت میکیرد . به همین جهت در مراحل تست از دستگاهی با قابلیت تزریق ولتاژ به کابل استفاده میشود . دستگاههای تزریق ولتاژ دارای تنوع بسیار میباشد . لذا قبل از انجام عملیات تست کابل میبایست با مطالعه دقیق کاتالوگ دستگاه تستر، با نحوه قرائت نتایج و حروف اختصاری ظاهر شده بر روی نمایشگر دستگاه کاملاٌ آشنا شوید .

از جمله نکات با اهمیت دیگر، آشنائی با تقسیم بندی سیستمها ، تجهیزات و کابلهای هادی حریان از جهت ولتاژ نامی آنان میباشد . این اطلاعات از حیث انتخاب دستگاه تستر بسیار ضروری میباشد . 

جدول زیر تقسیم بندی تجهیزات برقی را از نظرسطح ولتاژ نشان میدهد  .


دستورالعمل تست عایقی کابل 

شکل زیر آرایش چگونگی اتصال دستگاه تست ( I.R.T ) را نشان میدهد . 


مراحل تست بترتیب ذیل میباشد .  

  • حصول اطمینان از صحت عملکرد دستگاه تستر : دستگاه را روشن کرده و وایرهای اتصال ( Probe ) رانصب نمائید . وایرهای اتصال را کاملاٌ از هم جدا کرد ، کلید انتخاب ولتاژ را در حالت حداقل ولتاژ قرارداده و شاسی تزریق ولتاژ را برای مدت 10 ثانیه تحریک نمائید . دستگاه در این حالت میبایست مقاومت بی نهایت ( نشانه حالت بی نهایت را از کاتالوگ دستگاه مشخص کنید ) نشان دهد . این آزمایش را در حالت حداکثر ولتاژ دستگاه نیز تکرار کنید . سپس دو سر وایرهای اتصال ( Probe ) را به یکدیگر نزدیک کرده کاملاٌ اتصال دهید . شاسی تزریق ولتاژ را برای مدت 10 ثانیه نگه داشته و مقاومت ظاهر شده برروی نمایشگر مشاهده نمائید در این حالت مقاومت میبایست حداقل ( صفر ) را نشان دهد . در صورتیکه نتایج فوق از آزمایش دستگاه تستر حاصل شد ، میتوان اطمینان داشت که دستگاه تستر سالم و آماده بکار میباشد .
  • آماده سازی کابل : دو سر کابل مورد آزمایش را تا بدانجا که هادی کابل نمان شود پاک سازی میکنیم . اطمینان حاصل شود که دو سر کابل عاری از هرگونه رطوبت بوده و کاملاٌ خشک باشد . انجام عملیات تست عایقی کابل در هوای مرطوب توصیه نمشود . سر آزاد کابل ( سری که به دستگاه تستر متصل نمیشود ) را در منطقه ایمن نگه داشته و اطمینان یابید در طول زمان آزمایش به همان حالت حفظ گردد .
  • انتخاب ولتاژ تست : با مراجعه به جدول استاندارد تست ، ولتاژ مناسب برای تست کابل را مشخص میکنیم .
  • تست عایق کابل : دستگاه تستر را به کابل متصل نموده و بر اساس جدول استاندارد ولتاژ مناسب را انتخاب کرده و شاسی تزریق ولتاژ را تحریک مینمائم . نتیجه بدست آمده درنمایشگر دستگاه را با جدول مقایسه کرده چنانچه منطبق با دامنه قابل قبول باشد کابل مورد آزمایش را تائید خواهیم کرد . 
  • پایان تست کابل : دستگاه تستر را از کابل جدا کرده و با احتیاط هادی کابل را به یکدیگر متصل نموده تا ولتاز ذخیره شده در کابل تخلیه گردد . تخلیه ولتاژ ذخیره شده میبایست کاملاٌ در شرایط ایمن و ترجیحاٌ با میله عایق ( پلاستیک فشرده ) صورت گیرد . 

 جدول استاندارد حداقل ولتاژ تزریقی به کابل و مقاومت عایقی قابل قبول




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.