پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

مقالات آمــــوزشی سیستمهای انــدازه گیری و کنتـــرل ابــزاردقیقی
پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

مقالات آمــــوزشی سیستمهای انــدازه گیری و کنتـــرل ابــزاردقیقی

دستورالعمل تست و کالیبراسیون فلو سویچ

دستورالعمل تست و کالیبراسیون فلو سویچ  

 

دستورالعمل تست و کالیبراسیون فلو سویچ ( Flow Switch )

در مجموعه مقالات آشنائی با تجهیزات ابزار دقیق به ساختار داخلی این گونه تجهیزات و مکانیزم عملکرد آنان اشاره دقیق شده است . لذا قبل از مطالعه دستورالعمل تست و کالیبراسیون ضرورت دارد مقاله مزبور مجدداٌ مورد توجه قرار گیرد .
 
بخش اول : تعاریف و مفاهیم

از آنجا که در تمامی مراحل این دستور العمل از اصطلاحات و حروف اختصاری استفاده شده است ، ضرورت دارد با تعاریف و مفاهیم این حروف و اصطلاحات آشنا شویم .

1- دامنه سنجش دستگاه . ( Min. / Max. Range  ) – منظور از دامنه سنجش دستگاه ، حداقل و حداکثر توانمندی سنجش سویچ میباشد . سازندگان سویچهای جریان معمولاٌ تولیدات خود را در سه دسته Low Range ، Medium Rang  و High Range  عرضه مینمایند . 

2- سیگنال ورودی . ( Input Signal ) – میزان و نوع متغیری که به دستگاه سویچ اعمال شده تا محدوده اندازه گیری مورد تست و ازمایش قرار گیرد بعنوان سیگنال ورودی معرفی میگردد .

3 – سیگنال خروجی . ( Output Signal  ) – میزان و نوع فرایند خروجی دستگاه که منطبق با دامنه عملکرد ( Calibration Range ) میباشد بعنوان سیگنال خروجی معرفی میگردد . 

4- دستگاه مولد سیگنال ورودی . (Source  ) ابزاری متناسب با دامنه عملکرد سویچ  برای شبیه سازی سیگنال  ورودی . 

5-دستگاه قرائت سیگنال ورودی . ( Reference  ) ابزاری مناسب برای نمایش مقادیر سیگنال ورودی  .

6- دستگاه قرائت سیگنال خروجی . ( Reference  ) ابزاری مناسب برای نمایش مقادیر سیگنال خروجی که عمدتا مولتی متر میباشد .

7-نقطه دلخواه . ( High / Low Set Point   ) میزان جریانی که در آن سویچ فعال میگردد .

8- دامنه برگشتی . ( Dead band Set To Rest ) حد فاصله فعال شدن سویچ تا برگشت به حالت اولیه آن .


بخش دوم : تدارک مقدمات لازم جهت تست و کالیبراسیون


تهیه و تدارک مدارک لازم ، ابزارآلات و همچنین تجهیزات شبیه ساز و مرجع از جمله ضرورتهای عملیات تست و کالیبراسیون میباشد . لذا توجه به نکات مشروحه ذیل قبل از هرگونه اقداماتی بسیار با اهمیت میباشد .  

 1– کاتالوگ دستگاه را بدقت مطالعه نمائید و در خصوص چگونگی تنظیم مکانیکی نقطقه دلخواه ( Set Point  ) اطلاعات لازم را استخراج کنید . 

2 – مدارک مربوط به مشخصات فنی و عمومی دستگاه ( Data Sheet ) را مطالعه کرده و مجموعه اطلاعات مورد نیاز را استخراج نمائید .



بخش سوم : دستورالعملهای تست و کالیبراسیون

 دستورالعمل شماره یک :  تست سویچ جریان( High Alarm )

   

جهت انجام یک تست ایدال و بدون نقص نیاز به مجموعه از تجهیزات و اداوات اندازه گیری میباشد که بنام  " میترینگ " بوده زیرا اساساٌ دستگاهی جهت شبیه سازی جریان ( Flow ) وجود ندارد. بنابراین با توجه به اینکه تهیه و تدارک این مجموعه ( میترینگ ) بسادگی میسر نمیباشد ، معمولاٌ تست اینگونه سویچها با جابجائی مکانیکی صورت میگیرد و بهمین دلیل نمیتوان از دقت عمل سویچ  درست در نقطه دلخواه اطمینان داشت . همچنین دامنه برگشتی در این روش تست نیز قابل مشاهده و اندازه گیری نمیباشد .

بطور کلی میتوان گفت که در این روش فقط عمل تست سویچ صورت گرفته و نه کالیبراسون آن .


شکل زیر آرایش و ارتباط سویچ را با عوامل تست نشان میدهد . 



شکل بالا فلو سویچ را درحالت غیر فعال نشان میدهد . در این حالت خروجی دستگاه میبایست منطبق با جدول باشد . 

به توسط نیروی دست اهرم دستگاه را بگونه ای منحرف کرده که حالت عبور جریان را شیبه سازی نماید . همانطور که در شکل ذیل مشاهده مینمائید . دراین حالت خروجی دستگاه میبایست منطبق با جدول ارائه شده در شکل باشد . در صورتیکه خروجی دستگاه فلو سویچ مطابق جداول هر شکل باشد میتوان گفت آزمایش تست دستگاه به اتمام رسیده است لذا در غیر اینصورت با مطالعه دقیق دستگاه نسبت به تنظیم و تصحیح عملکرد آن اقدام نمائید . 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.