پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

مقالات آمــــوزشی سیستمهای انــدازه گیری و کنتـــرل ابــزاردقیقی
پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

مقالات آمــــوزشی سیستمهای انــدازه گیری و کنتـــرل ابــزاردقیقی

دستورالعمل تست و کالیبراسیون لول سویچ شناوری

دستورالعمل تست و کالیبراسیون لول سویچ شناوری 

 

دستورالعمل تست و کالیبراسیون لول سویچ شناوری ( Side Mounted )


سویچهای شناوری که جهت سنجش سطح ارتفاع مایعات بکار گرفته میشوند دارای تنوع بسیاری بوده لیکن اصول عملکرد در اغلب آنان مشابه و حتی در مواردی یکسان است . اساساٌ  این سویچها از دو بخش تشکیل شده اند . بخش اول شامل شناور دستگاه همراه با متعلقات آن است و بخش دوم شامل سویچ و ترمینالهای اتصال وایرهای ارتباطی میباشد . در دستورلعمل ارائه شده به یکی از جند نمئنه اینگونه تجهیزات خواهیم پرداخت . 


بطور کلی میتوان گفت که این نمونه از سویچها سنجش به سبب شرایط نصب ( در محل نصب شده ثابت میباشند ) فاقد تنظیمات نقطه دلخواه Set Point بوده و به عبارتی عمل کالیبراسیون و یا تنظیمات قبل از نصب ندارند . لذا دستورالعمل حاضر فقط شامل تست و آزمایش قطعات مکانیکی و سویچ دستگاه میباشد .


شکل زیرسویچ شناوری را درحالت غیر فعال نشان میدهد .



وایر ارتباطی دستگاه را به مولتی متر متصل کرده ، مولتی متر را در حالت اندازه گیری مقاومت قرار میدهیم ( در حالت اهم چک - یا بوق چک ) . در این حالت که دستگاه غیر فعال بوده میبایست ترمینالهای نرمال بسته و نرمال باز شرایط ذیل را داشته باشند .


NC = 1

NO = 0

بدین معنی که ترمینال NC مقاومت صفر را نشان دهد و یا بوق مولتی متر به صدا در آید . و ترمینال NO مقاومت بی نهایت را نشان داد و یا بوق مولتی متر غیر فعال و بی صدا باشد . 

چنانچه شرایط فوق بر آزمایش حاکم بود این مرحله از تست پایان یافته و میبایست مرحله دوم را اجراء نمایئد . لیکن چنانچه نتایج حاصله از این مرحله با آنچه گفته شد مغایرت داشته ، میبایست با مطالعه دقیق نحوه عملکرد دستگاه ( مراجعه به کاتوگ دستگاه ) نسبت به رفع اشکال اقدام نمائید . 


مرحله دوم آزمایش تست و کالیبراسیون را در شکل زیر خواهیم داشت که : 



با دست شناور دستگاه را تا بالاترین حد خود جابجا کنید ( به سمت بالا حرکت دهید ) و در همین حالت ثابت نگه دارید . در این شرایط خروجی از ترمینالهای دستگاه میبایست مطابق ذیل باشد .


NC = 0

NO = 1

بدین معنی که ترمینال NO مقاومت صفر را نشان دهد و یا بوق مولتی متر به صدا در آید . و ترمینال NC مقاومت بی نهایت را نشان داد و یا بوق مولتی مترغیر فعال و بی صدا باشد . 

چنانچه شرایط فوق بر آزمایش حاکم بود  مرحله دوم به پایان رسید و ازمایش تکمیل شده است . لیکن چنانچه نتایج حاصله از این مرحله با آنچه گفته شد مغایرت داشته ، میبایست با مطالعه دقیق نحوه عملکرد دستگاه ( مراجعه به کاتوگ دستگاه ) نسبت به رفع اشکال اقدام نمائید و جهت اطمینان نهائی مرحله اول و دوم را مجدداٌ تکرار نموده تا نتایج بدست آمده مطابق آنچه گفته شده باشد . 


*********************



دستورالعمل تست و کالیبراسیون لول سویچ شناوری ( Top Mounted )

همانطور که قبلاٌ گفته شد لول سویچهای شناوری دارای تنوع بسیار بوده که ارائه دستورالعمل تست برای تک تک آنان در یک بخش امکان پذیر نمیباشد . همچنین گفتیم که اصول عملکرد در بیشتر این گونه تجهیزات مشابه میباشد . لیکن برای آشنائی با نوع دیگری از لول سویچهای شناوری که قابلیت تنظیم نقطه دلخواه Set Point  را دارند ، در این بخش به نمونه ای دیگر اشاره کرده ، دستورالعمل  مربوطه را ارائه میدهیم .

شکل زیر نمونه از اینگونه تجهیزات را نشان میدهد .



عملکرد سویچ بسیار ساده میباشد. در تیوپ هدایت شناور (  Guide Tube ) به تعداد مورد نیاز سویچ مغناطیسی نصب شده که در هنگام مجاورت با شناور که درون آن اهن ربا تعبیه شده فعال میگردد . در نمایش ، جزئیات سویچ تعبیه شده در تیوپ راهنما و آهن ربای تعبیه شده در شناور کاملاٌ مشخص میباشد . در مجموعه مقالات " آشنائی با تجهیزات ابزاردقیق " به نحوه عملکرد این دسته از لول سویچها اشاره دقیق تر شده است .

دستورالعمل تست سویچهای شناوری فوق همانند دستورالعمل ارائه شده قبلی بوده با این تفاوت که در این نوع از تجهیزات قابلیت تنظیم نقطه دلخواه وجود داشته و حتماٌ قبل از انجام مراحل تست میبایست  این مقادیر تعیین شده و مورد توجه دقیق قرار گیرد. 

در شکل زیر آماده سازی شرایط تست و کالیبراسون را مشاهده مینمائید .

 


دستگاه را درحالت عمود بر زمین قرار میدهیم ، بطوریکه شناورهای دستگاه بدون هیچگونه اشکالی آزادانه در تیوپ هدایت شناور قابلیت حرکت را داشته باشند. از آنجا که دستگاه بصورت عمود بر سطح زمین نگه داشته شده ، شناورهای دستگاه تحت نیروی جاذبه ، به ساپورت پائینی شناورچسبیده و شناورها در پائین ترین حد خود قرار میگیرند. 

 سپس وایر ارتباطی دستگاه را به مولتی متر متصل کرده ، مولتی متر را در حالت اندازه گیری مقاومت قرار میدهیم ( در حالت اهم چک - یا بوق چک ) . در این حالت که دستگاه غیر فعال بوده میبایست ترمینالهای نرمال بسته و نرمال باز شرایط ذیل را داشته باشند .


NC = 1

NO = 0

بدین معنی که ترمینال NC مقاومت صفر را نشان دهد و یا بوق مولتی متر به صدا در آید . و ترمینال NO مقاومت بی نهایت را نشان داد و یا بوق مولتی متر غیر فعال و بی صدا باشد . 

چنانچه شرایط فوق بر آزمایش حاکم بود این مرحله از تست پایان یافته و میبایست مرحله دوم را اجراء نمایئد . لیکن چنانچه نتایج حاصله از این مرحله با آنچه گفته شد مغایرت داشته ، میبایست با مطالعه دقیق نحوه عملکرد دستگاه ( مراجعه به کاتوگ دستگاه ) نسبت به رفع اشکال اقدام نمائید . 

این مرحله را برای هر دو شناور بصورت جداگانه انجام دهید و در صورتیکه دستگاه شما بیش از دو شناور داشته باشد برای هر شناور بصورت مستقل مراحل فوق را انجام دهید . 

 

مرحله دوم آزمایش تست و کالیبراسیون را در شکل زیر خواهیم داشت که : 



با دست شناورهای دستگاه را تا بالاترین حد خود جابجا کنید ( به سمت بالا حرکت دهید ) و در همین حالت ثابت نگه دارید . در این شرایط خروجی از ترمینالهای دستگاه میبایست مطابق ذیل باشد ( خلاف حالت اول) .


NC = 0

NO = 1

بدین معنی که ترمینال NO مقاومت صفر را نشان دهد و یا بوق مولتی متر به صدا در آید . و ترمینال NC مقاومت بی نهایت را نشان داد و یا بوق مولتی مترغیر فعال و بی صدا باشد . 

چنانچه شرایط فوق بر آزمایش حاکم بود  مرحله دوم به پایان رسید و ازمایش تکمیل شده است . لیکن چنانچه نتایج حاصله از این مرحله با آنچه گفته شد مغایرت داشته ، میبایست با مطالعه دقیق نحوه عملکرد دستگاه ( مراجعه به کاتوگ دستگاه ) نسبت به رفع اشکال اقدام نمائید و جهت اطمینان نهائی مرحله اول و دوم را مجدداٌ تکرار نموده تا نتایج بدست آمده مطابق آنچه گفته شده باشد . 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.