پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

مقالات آمــــوزشی سیستمهای انــدازه گیری و کنتـــرل ابــزاردقیقی
پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

پایـگاه آمــوزشـی سیستمهای ابــزاردقیق

مقالات آمــــوزشی سیستمهای انــدازه گیری و کنتـــرل ابــزاردقیقی

دستورالعمل تست و کالیبراسیون لول سویچ دیاپازونی

دستورالعمل تست و کالیبراسیون لول سویچ دیاپازونی   

دستورالعمل تست و کالیبراسیون لول سویچ دیاپازونی 

بخش اول : آشنائی با عمکرد دستگاه

در گذشته نه چندان دور اندازه گیری سطح ارتفاع ذرات جامد مانند انواع غلات ، انواع پودرهای صنعتی و ساختمانی مانند پودر سیمان و آهک ، انواع مواد خمیری مانند مواد پلیمیری ، فقط از طریق اندازه گیری دستی ( دیپ ) امکان پذیر بوده و همواره کنترل اینگونه فرآیندها را با دشواریهای بسیاری مواجه مینمود . لیکن با پیشرفت تکنولوژی و نیاز مبرم به اتوماسیون در کنترل اینگونه فرآیندها ، طرحان و محققان در صنایع ، تجهیزاتی را ارائه نمودند که امروزه میتوان ادعا کرد کنترل اتوماتیک سنجش سطح ارتفاع ذرات جامد جایگزین کنترل دستی شده است .

اصول عملکرد در این نوع از سویچها بسیار ساده میباشد . تجهیزات الکترونیکی دستگاه ، لرزشی با فرکانسی ثابت تولید کرده و سبب لرزش تیغه های لول سویچ میگردد . تا زمانی که تغییراتی در دامنه فرکانس دستگاه بوجود نیامده و یا به عبارتی تیغه های لول سویچ آزاد باشند ، دستگاه لول سویچ بصورت غیر فعال میباشد ولی زمانی که سطح ارتفاع ذرات جامد بالا آمده و تیغه های لول سویچ را لمس نماید ، تغییرات قابل ملاحظه ای در دامنه فرکانس موجود پدیدار شده و سبب فعال شدن لول سویچ میگردد . همانطور که در شکل زیر میبیند .




 بخش دوم : دستورالعملهای تست و کالیبراسیون لول سویچهای دیاپازونی


بر اساس اصول عملکرد دستگاه که در بالا به آن اشاره شد ، مراحل تست بسیار ساده میباشد . لوازم مورد نیاز را برای عملیات تست طبق شکل زیر آماده میکنیم . 



در چنین حالتی که تیغه های دستگاهها آزاد بوده و در دامنه لرزش دستگاه تغییراتی بوجود نمی اید خروجی سویج غیر فعال بوده و کنتاکتهای دستگاه میبایست طبق جدول نشان داده شده در شکل باشد . در غیر اینصورت با مطالعه دقیق دستگاه نسبت به تنظیم سویچ اقدام کرده بگونه ای که از عملکرد دستگاه در این حالت اطمینان حاصل شود . 
در مرحله بعدی دستگاه را درون ظرف محتوی ذرات جامد قرارداده بگونه ای که تیغه های دستگاه کاملاٌ توسط ذرات جامد احاطه گردد . در این حالت بر اساس آانچه در شرح عملکرد عنوان شد ، ارتعاش تیغه های دستگاه متاثر از احاطه ذرات جامد کاهش یافته و بدنبال آن لول سویچ فعال میگردد .  


در این حالت خروجی سویچ میبایست منطبق با جدول عنوان شده در شکل باشد . در غیر اینصورت با مطالعه دقیق دستگاه نسبت به تنظیم سویچ اقدام کرده بگونه ای که از عملکرد دستگاه در این حالت اطمینان حاصل شود . 
مرحله اول و دوم را تابدانجا که از عملکرد صحیح سویچ اطمینان حاصل نمائید تکرار نمائید.

ذکر نکاتی در مورد ظرف محتوی ذرات جامد را ضروری دانسته :

به Data Sheet  مراجعه کرده و سیال و یا پودر مورد سنجش را شناسائی نمائید . توصیه میشود در آزمایشات تست سویچ از همان سیال و پودر استفاده شده و یا حداقل از جهت غلظت همان سانی نزدیک وجود داشته باشد . این توصیه به سبب کاهش ارتعاش تیغه های دستگاه نزدیک به واقعیت میباشد .




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.